Monday, April 30, 2012

Anak Buah belah Sepupu~

Aye nak citer plak pasal anak buah aye, yang bernama Hairi...bila aye tngok muka dia aye tringatkan muka aye time kecik dulu...haha..lebih kurang je rambut...~ sebab tu kot bleyh kamcing ngan Hairi huhu~

Hairi ni paling suka ngan lele berd..(angry bird)...bila aye tunjuk game lele berd tu, laju dia rampas enpon dari tngn aye then tekan2 skrin dgn kasar..bila tngok burung tu terbang..dia gelak besar...~

Second dia suka katun boboiboy...~ pntng dengar boboiboy, dia mesti laju cari tmpat duduk..siap ajak aye duk sebelah teman dia tngok...ahaha kiut je...

Dia ni kalau nangis sekejap je...pastu karang tiba2 gelak balik...~ ahaha.....dah la ceria melampau, tak takut ngan orng..suka nari2....suka tnggal seluar tiba2...~

Suka baling kat aye belon ngan bola...~ ciss~ siap ko Hairi
ler...hebat ler tu, wat camtuh~




Pakngah, Ayi tak tau wat peace ler~ 


Bawah ni video, aye melayan karenah Hairi~...~ 

video

Seharian Di UitM

Ehehe~

 Baru-baru ni aye gi temuduga Uitm Shah Alam  bidang seni grafik. Uitm ni besaq lah...

Sampai2 tngok suma calon2 dah ada...igtkan aye je yng sampai awal (2 jam sebelum start dah ade dah ehehe)...aye perati keliling...usha2 awek...boy2 yot...~ hehe

Tengah pasang tie..haha..sebelum ni gatai takmo pakai lagi~

Lepas dah daftar,  chek apa suma.. kitorang di bwa ke satu bilik khas...kat situ dia dah letak objek untuk kita lukis. So setelah diberi arahan dan taklimat serba skit, kitorang pon mula melukis. Time nih aye layang2 je pensel aye. Tak tekun sgt cam orang-orang lain dalam bilik tu ahaha...~ aye siap bleyh tongkat dagu, ngadu kat kawan sebelah tangan kram...gelak sorang diri...ahahaha~  (fed up sbb lukis tak lawa sbnaqnya)...huhu..masa dia kasi 1 jam je..cukup lah tu sekadar untuk sketch..bukan nak ngaler2 pown...~ ngade2 lah kalau nak mintak sampai 2 jam plak kan?

Lepas tu, kitorang disuruh bawak lukisan tu ke sebuah dewan. Di dalam dewan tulah kitorang akan ditemuduga.

Ahli panel yang temuduga aye tu ha..dekat mamat baju biru tu.
Bila time giliran aye temuduga..mcm2 dia tnya...in english le...aye masa tu agak blur tidur malam  sebelum tuh pon kol 4 pagi, perut agak kosong, keletihan lagi...mmng blurrr gilew...~ ni alasan je~

Tapi sib baik leh ckp bahasa melayu...bila cakap bahasa melayu, aye borak2 plak ngan dia...mcm2 citer, itu dan ini lah...tunjuk artwork aye...dan finish...

Nasib baik aye dpt panel yng boleh ngam bercakap...mmng aye target dia pon...sbb dia pompuan..mcm sporting plak tu...kalau panel laki tu, siap basuh2 lagi pala stiap sorang..ahaha~

Jojo dan Labu haha suka2 je aku bagi nama...~ *sori aye taktau nama kome~

ini terer nih...dia bawak artwork2 yng hebak~


Friday, April 27, 2012

Sisi Gelap Dunia Pelajar

Moh le kita bercerita pasal dunia gelap yang pernah aye masuk dulu hehe...Semasa blajar di skolah menengah dulu, mata aye terbuka luas untuk lihat setiap gelagat buruk pelajar-pelajar zaman sekarang, iatu zaman aye...

Sebelum nak bercerita lebih lanjut, aye mintak maap bebanyak sebab aye tak terniat nak aibkan nama skolah aye, atau warga skolah. Tapi apa yng aye bakal tulis ialah berdasarkan realiti dan hasil pengalaman aye sendiri. Dan aye ingin berkongsi cerita sebagai tanda ingatan,pengajaran buat mereka-mereka yang masih tidak sedar dan peka terhadap Generasi Y kini. Amboi, tengok gaya ckap pon dah mcm penceramah pulak hehehe...

And this is my story :

Di skola aye, pergaduhan sememang perkara yang biasa. Tiap-tiap minggu pastinya akan ada gaduh-gaduh. Tidak kiralah besar atau kecil. Janji gaduh.. Bila gaduh ia pasti melibatkan kaum. India lawan Cina lawan Melayu. Bertumbuk sana sini, baling-baling pasu, bata, kerusi, kapur, cokodok..kalau time paling best bila baling kropok lekor kita sambut dengan plastik...haha untung dpt mkn free...*sori ini saje aye tmbah..

Lepas tu, lawan guru. Maki2 guru itu sudah lali didengar. Aye boleh cakap semua cikgu yng transfer ke sini lepas mngajar sebulan dua tros pndai maki plajar..haha...stress beb ngajaq sini. Silap hari bulan jadi gila boleh. So untuk survive dekat skola aye, cikgu2 kene pndai ikot arus.  

Kes merokok itu lagi perkara biasa..mmng semua skola ada plajar yng merokok kan? Aye sndiri penah tngok kwn aye hisap gam dlm skola...muka laklok je. ckp pon tak betuil dah..Otak dah rosak camtuh le!! Dadah ? Nospan?  Byak juga budak2 sini layan... Untuk pengetahuan Nospan tu sejenis ubat penahan sakit sebenarnya.. dan dia makan isi punggung! ...ngeri siot.

 Kes khalwat mmng byk le...selalunya yng buat budak2 bukan beragama Islam. Buat gitu2 dalam kelas waktu pagi2 buta, tmpat trsorok dlm skola...Setengah tu tnpa segan silu, buat gitu2 dpn kawan2 yang lain...

Vandalisme? Lagi le...dinding lorong skola aye dah jadi tempat luahan perasan...kalau masuk lorong tu..perghh...Banyak betul karya seni2 cotengan berbentuk kata-kata kurang senonoh ditulis. Aye rase kalau budak nerd masuk dalam lorong tu, keluar terus jadi produk pandai maki orang plus bertaraf taiko. Hahahaha...

Itulah dia serba sedikit kisah pelajar di skola aye. Hidup disini kena pandai jaga diri kalau tidak...terpesonglah kome...

Apapun skola aye tetap ada sisi Cerahnya sendiri,...jika tidak takdelah lahir insan macam aye dan tokoh2 yng pernah belajar disini...~~~~

Saturday, April 14, 2012

KIDAL~~

Tak sah kalau orang kidal tak buat artikel pasal kidal nih....Orang Tangan Kanan jgn jeles sbb kome takleh wat artikel pasal kome menulis tgn kanan...hahaha~

Pendek kata nisbah orang kidal di dalam dunia adalah 10-15% sahaja...dan kebanyakan peralatan dalam dunia ni semua dicipta untuk golongan tgn kanan...Sebagai contoh, mouse nih ha...Kan kedudukannya berada disebelah kanan...

Ikut fakta2 yang aye baca...Orang kidal ni jauh lebih HENSEM dari orng x kidal...hahaha....kajian dah kata camtuh...aye terima je...~
Orang kidal memang dilahirkan kreatif sebab orang kidal lebih bnyk menggunakan otak kanan yang melibatkan daya2 imiginasi...^^

Erm sebenarnya malas aye nak tulis fakta2 orng kidal nih...kalau kome nak tau pasal orng kidal..apa kata kome taip kat Google.. "Kidal"...nanti keluarlah informasi2 pasal kidal hahaha~

Okey..dulu2 masa aye kidal aye mkn dgn tngn kiri tau..sbb masa mkn mengadap dgn orng x kidal aye akan tiru kedudukan tgn dia makan..camne nak ckp eh...erm...ala mcm cermin...kita angkat tngn kiri, cermin angkat tngn knan kan?....

Bila nak pakai kasut pon terbalik...haha~

Tapi yang best jadi orang kidal nih bila mkn.. kita guna tgn kanan...masih boleh nulis pakai tgn kiri...best tak? best kan...Contohnya tngn kanan kita tgh pegang cokodok ikan bilih...tgn kiri tu masih boleh guna utk tulis2 buat nota ke, buat kerja skolah ke....
Kome boleyh bwat camtu ke? Boleh jugak...tapi pegang mknan ngan "tangan taik" lah..~
heeeeehe geli~

Okeylah sampai situ aje aye nak bercerita pasal KIDAL nih...karang kalau tulis lebih-lebih takot ade orang jeles plak....>.< huhu~

Friday, April 13, 2012

Ape Yang Kome tak Tahu!

INi kisah yang terjadi masa aye nak amik periksa STPM...
Boleh dibuat sebagai pemberi semangat untuk adik-adikku yang nak amik periksa...huhu~

Kome suma tau kan STPM merupakan antara EXAM yang paling susah dalam duniakan...(betul ke idak tak tau lah...).. Memang diakui hampir setengah mati bila menjawab exam tu...Bagi orang yang normal pun terasa macam tu....macam mana dengan orang yang diuji semasa exam tu sedang berlangsung.???

Entah mengapa sehari sebelum exam badan aye rasa semacam...
Ianya adalah penyakit gatal-gatal...Sangat gatal! Penyakit gatal yang dialami aye bukannye nampak pon...pegi klinik doktor pon tak dpt nak pastikan... pastu dia stakat bagi ubat pyrithon ngan ubat sapu...takde kesan pon...
Sepanjang minggu exam itulah benda paling seksa yang aye rasa...Siang-siang gatal dia tak berapa sangat...tapi bila malam...fuuh...gatal wooo....Malam tu lak mmng waktu2 wajib utk aye revise balik subjek periksa keesokan ari...Bila jadi gatal memang nak studi pon aye jadi takde mood...sebab dok layan garu je...ahahaha~

Selain kegatalan yang dialami aye...
Maka ade bende lain pulak terjadi dekat aye...jari aye patah..jari yang nak menulis plak tu!!
Masa tu aye dalam dilema...Kalau pergi hospital jari aye akan diikat dan dibalut...maka susahlah aye nak menulis...Kalau tak pergi...maka terimalah akibatnya...Cacat seumur hidup....
Aye masa tu tekad dah...takmo pegi hospital...
Biar cacat asalkan dapat result STPM okay....
Dengan kesakitan itu lah aye tulis segala jawapan esei2 yang panjang....
Sampaikan jari aye melecet dan jadi hitam pada ketika tu...
huhu...punyalah semangat...
(padahal bila dua2 bende ni jadi sekali gus dekat aye...aye nak giveup dah....aye sentiasa mohon dekat Allah agar dikuatkan semangat...Aye hampir2 tak mampu fikir ape...Masa tu aye jeles tengok kwn2 aye yang mampu ulang kaji dengan normal...Aye cuba2 buat normal...ulangkaji bersama...tapi masa tu aye tak boleh nak tahan...aye ulang kaji pun ala kadar je...Bila aye nak menangis maka aye luahkan semasa aye solat. Aye menangis dalam solat aye...Kalau orang nampak aye menangis pun takdelah malu sangat....Itu yang kawan2 aye mungkin tak tahu~ Masatu juga aye berserah sepenuhnya pada tuhan...bila tak dapat nak ulang kaji maka aye dirikan banyak2 solat sunat..siang malam aye cuba buat amalan2 sunat...Aye fikir kalaulah aku putus asa untuk baca nota2 aku...takkanlah aku nak biarkan diri aku macam orang bodoh je..tak buat apa2 langsung.....Aku kena buat sesuatu...!!  )

kadang2 aye terfikir alangkah bagus perkara2 ini tak terjadi pada aye....
Mungkin aye dapat keputusan yang lebih cemerlang dari apa yang aye peroleh sekarang...(sekarang punya keputusan okay dah..lulus 4p...okay lah tu kan?)

Walauapapun....jika itu takdir tuhan buat kita...maka kita sebagai hambanya haruslah redha sahaja...Mungkin ada hikmah disebalik kejadian2 ni kan? ~ Think positive yeah!

Kenapa?

 "Cikgu yakin dengan BM kamu! Kamu mampu dapatkan A dalam SPM!!"...Ucapan terakhir ketika bertemu dengan cikgu tu didalam feri (waktu ni dia dah bertukar sekolah). Aye tak tahu kenapa dia cakap macam tu dekat aye... Tapi sewaktu dia mengajar aye subjek BM..Aye tak pernah dapat A..hahaha~ betul! dah lama aye tak dapat A dalam subjek BM..DAN akhirnya SPM aye juga tak dapat A hahaha~ Sori cikgu....cikgu silap tafsir ni!

Selepas hari tu...Aye meneruskan kehidupan seperti biasa...ecece...
Lepas masuk Tingkatan 6, sekali lagi...
Seorang guru Tingkatan 6 aye..Yang PALING DISEGANI...
Memuji aye...
Katanya..
"Budak ni karangan dia sangat bagus...!!" "Macam budak ni (ayelah tu)!Otak dia merupakan satu aset!"..Semua orang dalam dewan tu macam nak gelak.. pastu dia teruskan balik ayat dia "Its true...kamu jangan nak ketawa pula...Cikgu baca ayat dia...cikgu tahulah!" Selalu aja cikgu tu menyebut nama aye.... dalam hati aye memanglah seronok...tapi apa yang bagusnya kalau selama ni Pengajian Am aye selalu rendah dari orang lain....BM pon sama....

Ini yang membuatkan aye tak paham.....
Apa yang membuatkan guru-guru aye kata macam tu....
Walaupun orang kata ala...biasalah tu...
Tapi bagi aye ianya satu misteri....
Budak yang selalu dpat markah BM dan PA yang agak rendah boleh mendapat pujian macam tu?
Kenapa bukan orang lain? YAng lebih bijak pandai dari aye?....yang lebih hebat dalam menyusun kata-kata...Yang pandai membuat ayat BOMbastik segala Bagai...warghhh....Aye betul2 tak paham!!!

Apapun...kata2 dari cikgu2 tu membuatkan aye rasa bersemangat untuk terus menulis...
Mungkin aye tak nampak kelebihan aye... tapi orang lain boleh nampak...okayla tu kot...
Ehehehe...

Tiba-tiba teringat pula cerita-cerita yang aye tengok kat televisyen...
Kalau ditakdirkan aye memang akan berjaya dalam bidang penulisan...Maka aye akan ingat sampai mati orang-orang yang percaya dengan apa yang ada pada aye...(mereka ini jauh lebih percaya pada aye berbanding aye percaya pada diri aye sendiri...)...Thanks to my dad also...yang terus-terus memberi support~

Sunday, April 8, 2012

Akukah Introvert~

Firstly mesti orang tertanya apa tu introvert...

Meh aye ceritakan pasal introvert. Disebabkan aye sendiri sebenarnya seorang introvert so mudahlah aye nak describekan sikap2 sang introvert.

Memang selalunya orang lihat introvert seorang yang suka menyendiri, sombong, pendiam, tak suka bercakap, pemalu, penyegan dan kurang bersosial. Tapi sebenarnya si introvert bukanlah seperti itu. Ada masanya dia juga keluar bersosial. Ada masa dia juga HuHA-HuuHa seperti orang lain tapi dia perlukan masa. Masa untuk dia charge tenaga dia sebelum dia melakukan kegiatan sosial seperti itu. Bunyi macam aneh bukan? Tapi itulah introvert. Selagi dia merasakan dia belum bersedia maka dia akan kerap menyembunyikan dirinya, bersendirian membuat halnya sendiri.

Aye sendiri memang begitu orangnya...Sebab itu bila orang mengajak aye keluar aye selalu aja menolak...Sebab jika aye merasakan ia bukan masa yang sesuai maka aye tidak akan keluar jika di desak juga aye akan jadi lebih tertekan.

 Setelah keluar bersosial maka si introvert ini akan berasa sangat letih. Mungkin bagi mereka yang lain tidak tahu tapi inilah yang terjadi pada si introvert.

Si introvert lebih gemar berfikir dari bercakap sebenarnya. Ini kerana si introvert memang tidak pandai berkomunikasi. Dia memang lemah dalam bidang itu. Suruhlah ia bercakap memang kantoi...
Orang kadang-kadang tidak faham apa yang ingin disampaikan olehnya. Kalau bersembang di meja yang sama maka si introvert lebih gemar mendengar isi perbualan berbandng bercampur dan bercakap-cakap (introvert tak suka sembang kosong sebenarnya tapi bergantunglah). Melainkan jika mereka membincangkan sesuatu yang memang menjadi minat si introvert maka si introvert akan mula gah bercakap-cakap mengenainya...tanpa henti jika boleh

Si introvert juga sememangnya tak berapa suka bila bercerita tentang pengalaman..Bukan sebab apa, dia memang tidak tahu apakah yang perlu diceritakan sebenarnya. (atau ini hanya aye je rasa macam ni).

DAn cara komunikasi paling berkesan bagi si itrovert adalah menulis. Internet salah satunya...macam sekarang apa yang aye buat ni...hehe..(aye percaya kuasa seorang introvert adalah penulisan)
Ini kerana cara komunikasi si introvert ialah berfikir sebelum bercakap berbanding ektrovert (golongan yang pandai sosial, bercakap,) yang befikir sambil bercakap.

Masa yang paling best bagi introvert adalah ketika dia bersendirian. Maka dengan itu dia rasa nyaman,sunyi dan menyegarkan.

Berbalik pada aye...

Memang aye akui susah untuk aye bergaul dengan golongan ekstrovert... sebab diorang ni lebih pandai bercakap dengan orang lain...mudah rapat dan kelihatan lebih ramah berbanding si introvert yang bercakap pun kurang. Perasaan cemburu pun kadang2 boleh muncul dalah hati ni....

Tapi ada masanya aye ada waktu gila-gila aye yang mana, aye tetiba jadi super energetic..kelihatan ceria je...hehehehe~ tapi itu tak selalu terjadi...dan itu kadang2 ia dibuat untuk menutup kelemahan aye sendiri...seorang introvert....kecian kan itrovert ni?

Ikot ape yang aye baca, introvert bila nak bercakap sering je diketawakan...orang akan kata macam ni
"eh budak ni cakap ape?"
Tak jadi pada aye tapi itu yang aye takut terjadi nanti....


JAdi akhir kata..menjadi introvert bukanlah pilihan, bukan cara hidup tetapi ianya satu orientasi~~~

Nak tau lagi pasal introvert baca bawah ni~~~

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2003/03/caring-for-your-introvert/2696/

http://briankim.net/blog/2007/10/top-5-things-every-extrovert-should-know-about-introverts/

http://atriabirama.wordpress.com/2009/03/02/170/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...